Oddanie do użytku nowej hali produkcyjnej w Rybniku i budowa terminalu przeładunkowego w Kędzierzynie-Koźlu były najważniejszymi inwestycjami ubiegłego roku – mówi w wywiadzie dla Rynku Kolejowego prezes DB Cargo Polska Marek Staszek. Jak przewiduje, udział przewozów węgla w kolejowych przewozach towarowych będzie nieodwracalnie malał, wzrośnie za to znaczenie międzynarodowych transportów intermodalnych.
Jak zmieniały się statystyki przewozów w trakcie całego roku?
Największą zmianą, odczuwalną przez całą branżę kolejową, był
spadek przewozów węgla. Ten rok pokazał, że w naszym kraju już definitywnie dokonuje się transformacja energetyczna. Choć, jak wskazują nasze projekcje, na drastyczny spadek przewozów tego segmentu przyjdzie nam jeszcze poczekać, już teraz podejmujemy działania na rzecz dywersyfikacji zasobów i dostosowania strategii do tej zmieniającej się na naszych oczach rzeczywistości.
Jakie znaczenie miały poszczególne relacje stałych połączeń, ze szczególnym uwzględnieniem uruchomionego niedawno serwisu z Polski do Włoch?
Rozwój połączeń międzynarodowych oraz pociągów liniowych stanowi jeden z strategicznych kierunków wzrostu DB Cargo Polska. Mamy ten niezwykły atut bycia częścią międzynarodowej sieci kolejowej, która obejmuje całą Europę. Nasi klienci coraz częściej sięgają po nasze usługi właśnie w oparciu o międzynarodowy potencjał Grupy. Kierunek włoski jest w naszej ocenie
bardzo rozwojowy, a owoce skutecznej pracy na tym połączeniu będziemy zbierać również w 2025 r. W 2024 roku ważnymi kierunkami – prócz Włoch oraz Niemiec – stały się również Francja, Hiszpania i Węgry.
Jakie inwestycje taborowe i infrastrukturalne zakończyła firma w 2024 r., a jakie są w trakcie?
Rok 2024 stał przede wszystkim pod znakiem rozwoju naszej infrastruktury produkcyjnej. W odpowiedzi na zapotrzebowanie rynku utrzymania i produkcji taboru kolejowego otworzyliśmy nową halę w naszym zakładzie w Rybniku, zwiększając tym samym powierzchnię naszych warsztatów do ok 23,5 tys. m
2. Przez cały ubiegły rok trwały też prace budowlane w Kędzierzynie-Koźlu Sławięcicach, gdzie powstaje nasz nowy
railport, którego otwarcie przewidujemy na drugi kwartał 2025 r.
Inwestycje taborowe w 2024 opierały się głównie na modernizacji posiadanego już taboru. Pozyskaliśmy również 7 lokomotyw Siemensa BR189, a także kilkaset wagonów różnych typów, przeznaczonych do realizacji rozwijanych w tym roku usług. Jednocześnie pracujemy nad nowymi pomysłami w zakresie taboru kolejowego, który odpowiadałby oczekiwaniom klientów transportu kolejowego w przyszłości.
Jakie ważne wydarzenia wywarły wpływ na DB Cargo Polska? Jak można z punktu widzenia spółki podsumować całościowo ubiegły rok?
W roku 2024 obchodziliśmy 15-lecie istnienia Grupy DB Cargo Polska. Był to więc czas podsumowań oraz kreślenia planów na kolejne lata działalności w bardzo szerokiej perspektywie. Podpisaliśmy kilka ważnych kontraktów, które pozwolą nam na dalszy rozwój na przestrzeni najbliższych paru lat – tak z punktu widzenia przewozów, jak i produkcji oraz rozwoju polskiej infrastruktury kolejowej.
Dynamiczne zmiany na rynku przewozów towarowych, spowodowane
sytuacją, w jakiej znalazła się spółka PKP Cargo, przyjęliśmy z typową dla siebie elastycznością. A najkrótszym podsumowaniem dla roku 2024 niech będzie wynik badania satysfakcji klienta, które w zeszłym roku wykazało niesłabnące poczucie wysokiej jakości naszych usług wśród naszych partnerów.